Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker! Welkom op mijn digitale portfolio! Mijn naam is Christel Verdaasdonk en ik doe de opleiding van docent beeldende kunst en vormgeving aan de kunstacademie Artez. De komende vier jaar kun je hier mijn ontwikkeling bijhouden. Ook kun je zien wat ik allemaal gemaakt heb tot nu toe! Neem gerust een kijkje!

woensdag 16 september 2009

portfolio theorie der kunsten


Jacques-Louis David De dood van Marat (1793)

Dit schilderij spreekt mij enorm aan, omdat er een waar gebeurd verhaal achter zit. Volgens het verhaal werd Marat die aan een huidziekte leed in zijn bad vermoord door een mevrouw Corday. De moord werd gepleegd met een mes, ook was Marat voor zijn dood een brief aan het schrijven waarin hij verteld wie zijn moordenaar is. Deze brief bestaat echt. Het grappige van het schilderij is dus eigenlijk dat er een hele moord word opgelost in een schilderij. Je weet namelijk wie er dood is, dit staat namelijk op het houten kastje. Je weet waarmee de moord gepleegd is, want je ziet het mes op de grond liggen en een steekwond in Marat zijn borst. En je weet ook wie de dader is, omdat dit op de brief staat.
Het schilderij zal wel niet helemaal naar werkelijkheid zijn nageschilderd, want je ziet niks van de huidziekte waar Marat aan leed en iemand die net is doodgestoken zou er normaal gesproken ook niet zo vredig bijliggen. Het beeld is namelijk erg vredig. Ook de donkere achtergrond vind ik interessant, het is namelijk een heel leeg donker stuk ( de dood is donker en somber) maar in dat donkere stuk zie je toch ergens licht vandaan komen en op Marat zijn lichaam schijnt ook licht. Maar je weet niet waar het licht vandaan komt omdat het van boven lijkt te komen maar toch ook weer van rechts, ook zie je nergens een eventuele lichtbron. Ik denk dat met dit licht eigenlijk het licht van de dood moet worden weergeven. Het lichte pad dat je volgt naar het volgende dat je te wachten staat.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten