Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker! Welkom op mijn digitale portfolio! Mijn naam is Christel Verdaasdonk en ik doe de opleiding van docent beeldende kunst en vormgeving aan de kunstacademie Artez. De komende vier jaar kun je hier mijn ontwikkeling bijhouden. Ook kun je zien wat ik allemaal gemaakt heb tot nu toe! Neem gerust een kijkje!

woensdag 16 september 2009

Kunstgeschiedenis

Deze periode hebben we met kunstgeschiedenis de Griekse periode besproken.
De Griekse periode kun je onderverdelen in drie kleinere periodes, namelijk de Archaïsche periode, de klassieke periode en de hellenistische periode.

De Archaïsche periode duurde van 700 v.chr. tot 480 v.chr.

Kenmerkend voor deze periode zijn:
- smalle heupen, brede schouders
- gestileerd (weinig details)
- Archaïsche glimlach (een beetje poppig)
- begin van de klassieke periode
- kore (meisje) kouros (jongeling)
- loophouding ene been voor andere been stilstaand.
- gebalde vuisten


De Klassieke periode duurde van 480 v.chr. tot 330 v.chr.

Kenmerkend voor deze periode zijn:
- Hoogtepunt Griekse periode
- veel mannelijk naakt
- gespierde lichamen (jong en sportief)
- Mythen
- naturalisme
- idealisme
- meerdere modellen voor een beeld

De Hellenistische periode duurde van 330 v.chr. tot 30 v.chr.

Kenmerkend voor deze periode zijn:
- afdaling Griekse periode
- meer spiervolume
- meer uitdrukking op de gezichten
- meer portretten
- idealisme
- naturalisme
- realisme (men keek meer naar de werkelijkheid)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten