Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker! Welkom op mijn digitale portfolio! Mijn naam is Christel Verdaasdonk en ik doe de opleiding van docent beeldende kunst en vormgeving aan de kunstacademie Artez. De komende vier jaar kun je hier mijn ontwikkeling bijhouden. Ook kun je zien wat ik allemaal gemaakt heb tot nu toe! Neem gerust een kijkje!

woensdag 23 september 2009

3D vormgeving

Op dit moment zijn we met 3D bezig met het ontwerpen van een ladder, je kijkt naar wat een ladder nou eigenlijk precies is en waar een goede ladder volgens jou aan moet voldoen. Ook moet je jou gevoel dat je hebt bij een ladder omschrijven en naar voren laten komen.
Het eerste deel van de opdracht is het maken van een Ladder boek dit moest gebaseerd zijn op jou ladder gevoel.

Mijn ladder gevoel is als volgt: Wat voel of ervaar ik als ik op een ladder sta? Voor mij is een ladder een soort verlengstuk van jezelf, zonder de ladder zou je nooit daar kunnen komen waar je met de ladder wel kunt komen. Het is misschien hoog, stijl en eng maar je moet wel naar boven. Dit moet dan ook stapje voor stapje gebeuren, je bent namelijk niet in een keer boven. Ik zie het dan ook zo, namelijk als een levensladder en dan heb ik het over kennis en de manier waarop je jezelf leert kennen.
Je leert in je leven stapje voor stapje steeds meer. Als kind is alles nieuw en interessant en heb je een heleboel algemene vragen, je weet nog maar weinig en je moet alles nog ontdekken. In de verdere loop van je leven leer je steeds meer en ga je over steeds meer dingen nadenken, je gaat je dus ontwikkelen. Aan het eind van je leven ben je oud en wijs (of juist niet) je hebt veel geleerd en veel levenservaring. Dit komt omdat je het leven stapje voor stapje hebt doorgemaakt. Op je weg naar boven kom je levensvragen tegen. Wie ben ik? Wat is het doel van mijn leven en wat gebeurd er als ik sterf? Op die vragen kun je een antwoord vinden of niet, daarbij heeft natuurlijk ook iedereen andere antwoorden. Iedereen zijn levensladder is dus anders ingevuld.

Je maakt dus eigenlijk jou eigen levensladder. Ik zie de treden die je stap voor stap zet dus als levensvragen die maken wie jij bent. Naarmate je ouder word groei je dus lichamelijk maar ook geestelijk. Symbolische gezien zie ik de ladder dus als het verloop van een leven waarin je stapje voor stapje groeit.

Hierop heb ik een idee gebaseerd namelijk een 3D puzzel die je op kunt stapelen met daartussen laddertjes. Op de platte vlakken staat de tekst van het boek.




Na het maken van dit ladderboek moesten we 4 kleine ladders (1m lang) ontwerpen en die ook maken.

De eerste ladder was de ladder met het thema materiaal, het materiaal moest hout zijn, je moest de ladder uit een plankje maken en de ladder moest aan bepaalde maten voldoen.
Ik heb een ladder gemaakt die gebaseerd is op de vorm van een kam.




De tweede ladder moesten we maken op functie, het was de bedoeling dat je zoveel mogelijk uit de ladder zou halen. Hij moest veilig zijn, handig, stevig enz enz.
Mijn ladder is demontabel en gemaakt van ijzer. Het is een lange ijzeren paal waar je schroefdraad in en uit kan draaien.









Bij de derde ladder was de betekenis van belang. Er moest dus een gedachte achter je ladder zitten. Ik heb ervoor gekozen om een lieve ladder te ontwerpen. Veel mensen hebben een soort van ladder angst. Ladders zijn hoog, wiebelig en dun. Ik wilde een vriendelijke en uitnodigende ladder ontwerpen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de ladder te bekleden met een zacht wit stofje. Ook heb ik er ronde lieve vormen aan gegeven. Ik vind het zelf een geslaagd ontwerp!



De vierde ladder hoefde slechts een constructie te zijn. Deze construstie moest in schaal 1 op 1 uitgevoerd worden. Ik heb een pen-gat verbinding gemaakt van hout.







Ten slotte moest je uit je vier ontwerpen 1 ontwerp kiezen waar je op verder zou gaan. Ik heb toen voor de functie ladder gekozen. Ik zou een demontabele ladder gaan ontwerpen. Ik heb veel veranderd aan het eerste ontwerp. De ladder is dunner geworden en bestaat uit 3 delen die je in en uit elkaar kunt schuiven. Ook de treden zijn demontabel. Aan de onder en boven kant heb ik houten ballen bevestigd. Hieronder zitten antislip strips.
Ik ben heel tevreden over het resultaat! Ondanks dat het niet altijd even goed ging, heb ik er met veel plezier aan gewerkt. Je kunt zelfs op de ladder staan! De had ik niet verwacht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten