Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker! Welkom op mijn digitale portfolio! Mijn naam is Christel Verdaasdonk en ik doe de opleiding van docent beeldende kunst en vormgeving aan de kunstacademie Artez. De komende vier jaar kun je hier mijn ontwikkeling bijhouden. Ook kun je zien wat ik allemaal gemaakt heb tot nu toe! Neem gerust een kijkje!

woensdag 16 september 2009

4D fotografie en video

Me,Myself and I

Dit is de opdracht die we hebben gekregen met 4D.
De opdracht houd in dat we een PowerPoint over onszelf moeten maken.
Mijn concept in de PowerPoint is mijn spiegelbeeld. Ook heeft alles een beetje een vintage stijl.
De onderwerpen waar ik het over heb zijn mijn vriendje, school, de albert heijn, paardrijden, mijn ochtendritueel en mijn enorme kleding collectie!

Hieronder zie je de foto die op de hoofddia staat.





De tweede fotografie opdracht

Bij de deze opdracht was het de bedoeling dat we een onderwerp voor onze foto's gingen kiezen. Dit onderwerp moest klinken als een soort krantenkop. Dit begreep ik een beetje verkeerd. Ik zocht namelijk naar een krantenkop in de krant. Wat ik vond was een foto van een levend geitje dat afscheid nam van een dood geitje die was gedood vanwege de Q koorts. Ik vond het erg mooi om te zien hoe dieren afscheid van elkaar nemen. Op dit artikel wilde ik dus verder gaan.
Ik ging verder met het thema afscheid nemen.
De komende 9 weken moesten we iedere week een serie met foto's maken. Deze gingen we in groepjes bespreken samen met Henning of Otto. Ik zat bij Marlou, Tidde en Henning.

Mijn eerste serie met foto's was erg theatraal, het afscheid nemen legde ik er iets te dik bovenop. Ik had bijvoorbeeld veel foto's op het kerkhof gemaakt. Ook had ik een foto van een buik met een groot rood kruis erop. Dit omdat de geiten die gedood worden ook een rood kruis kregen. Het advies dat ik kreeg was om minder theatraal te werk te gaan en los van het artikel te gaan denken. Ik moest dus niet meer nadenken over de geiten.



De tweede shoot ging niet zo goed. Ik liep erg vast op wat ik nu eigenlijk wilde. Ik wilde een persoon afscheid laten nemen van iets op iemand, maar moest dit niet te letterlijk doen. Ik ben toen gaan zoeken naar een lange weg met bomen. Hier wilde ik mijn model over laten weg lopen met een rugzak op. De weg is mooi, maar helaas zijn de foto's heel erg onderbelicht.



De derde shoot ben ik de natuur ingegaan. Ik vind namelijk dat je in de natuur tot rust kunt komen. Er word niks van je verlangt en je kunt rustig na denken over dat wat je dwars zit. Ik ben toen de eenzame mens in de natuur gaan weergeven. Dit pakte goed uit.



De vierde shoot ging niet echt goed. Mijn vaste model kon deze week niet en ik had ook niet veel tijd. Ik ben toen na school met klasgenoten foto's gaan maken. Maar dat wat ik wilde laten zien lukte niet echt. Bij de shoot op de trap ging het meer lijken op een meisje dat overduidelijk gepest word dan op iemand die afscheid nam.



Omdat de vierde shoot niet goed was gegaan. Ben ik de vijfde shoot weer terug gegaan naar de natuur. Over deze shoot ben ik heel erg tevreden. Ik heb veel foto's gemaakt in het bos maar ook in de stad (op rustige plekken, bijvoorbeeld bij water of in parken). Toen ik in het bos bij een meertje een oud bootje zag liggen kon ik mijn geluk niet op! Ik heb er dan ook hele mooie foto's mee weten te maken. Het commentaar op deze shoot was erg goed. Een tip was om de volgende shoot de gaan fotograferen op drukke plaatsen in de stad en het zelfde beeld proberen te krijgen als het beeld dat ik bij het fotograferen in de natuur kreeg.



Tijdens de zesde shoot, ben ik dus naar de stad gegaan. Het was heel erg moeilijk om hetzelfde beeld te krijgen als in de natuur. Dit omdat ik verschrikkelijk afhankelijk was van de mensen die in de foto liepen. Ook was het carnaval en er liepen dus veel raar verklede mensen door de stad. Ik vind niet dat deze shoot gewerkt heeft. Het is bijna onmogelijk om een beeld van eenzaamheid te creeren als er zoveel mensen om je model heen lopen.



Omdat het bij de vorige shoot carnaval was. Besloot ik om bij de zevende shoot weer in de stad te gaan fotograferen. Ik ging nu proberen om mijn model te bevriezen. Alles om hem heen moest dus bewegen en vervagen en hij moest haarscherp op de foto staan. Ook dit was erg moeilijk. Ik kreeg de tip om mijn model tegenover hoge gebouwen te zetten en hem op deze manier klein en nietig te laten lijken.



De achtste shoot ben ik dus op zoek gegaan naar hoge gebouwen. En inderdaad het werkte. Mijn model leek ontzettend klein en eenzaam tegenover de enorme gebouwen. Ook ben ik deze shoot nog even de natuur ingegaan.



De negende shot ben ik hetzelfde gaan doen als bij shoot acht. Ik ben gaan zoeken naar hoge gebouwen. Ook deze shoot verliep redelijk goed.



Shoot 10. Dit was de laatste shoot van de opdracht. Het was dus onze laatste kans om een top foto te maken. Dit is me ook gelukt. Ik ben weer gebouwen gaan fotograferen. De lucht was heel egaal fel blauw. Dit heeft een erg mooi effect op mijn foto's. De gebouwen worden net platte plaatjes tegenover de achtergrond. Ik kreeg erg positief commentaar op deze shoot.



Uiteindelijk moest er een serie van drie foto's komen. Ik ben erg tevreden over mijn serie. Toen ik begon met fotografie dacht ik dat ik er niks van kon. Maar tijdens deze opdracht heb ik erg veel geleerd en ik ben trots op het resultaat. Ik vind dat er een erg mooie lijn in mijn serie zit. Ook vind ik het erg mooi om te zien dat je duidelijk drie verschillende groottes van mensfiguren ziet in de serie.
De foto's zijn afgedrukt op een A3 formaat.




























De derde opdracht


Bij deze opdracht is het de bedoeling dat we een interactie gaan maken met onszelf. Je zet jezelf dus meerdere malen op een foto. Ook hebben de personen op je foto een relatie met elkaar.
Bij deze opdracht is het belangrijk dat we werken met een statief. Alle foto's moeten namelijk vanuit dezelfde hoek en met dezelfde instellingen genomen worden.
Ik heb ervoor gekozen om een archeologisch onderzoeks team te maken. We doen opgravingen in een zandvlakte.
Helaas kwam ik er na het maken van de foto's achter dat de schedels dezelfde kleur hebben als het zand. Met photoshop ga ik proberen of ik hier een oplossing voor kan vinden.
Tijdens deze opdracht leer je dus goed te werken met photoshop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten