Over mij

Mijn foto
Beste bezoeker! Welkom op mijn digitale portfolio! Mijn naam is Christel Verdaasdonk en ik doe de opleiding van docent beeldende kunst en vormgeving aan de kunstacademie Artez. De komende vier jaar kun je hier mijn ontwikkeling bijhouden. Ook kun je zien wat ik allemaal gemaakt heb tot nu toe! Neem gerust een kijkje!

zondag 13 juni 2010

de vernieuwde basisvorming

Wat houd de vernieuwde basisvorming in?

De achterliggende gedachte achter de basisvorming is om de versnippering van alle schoolvakken terug te dringen. Het is dus de bedoeling dat leerlingen verbanden tussen vakken gaan ontdekken en minder verschillende vakken krijgen aangeboden. De hoeveelheid kerndoelen worden flink teruggebracht tot een overzichtelijk aantal.

De vernieuwde basisvorming op mijn stageschool

Op het D.s.Pierson college in Den Bosch was er zeker sprake van de vernieuwde basisvorming.
Er is een apart deel van de school ingericht als kunstvleugel. In deze kunstvleugel is een lokaal voor 3D en een lokaal voor 2D. Deze lokalen liggen tegenover elkaar. Tussen deze lokalen in is een atelier gemaakt. Hier kunnen de leerlingen zelfstandig werken aan hun kunstvakken. Er is ook een aparte ruimte voor leraren, het zogenaamde leraren eiland. De muren hiervan zijn van glas zodat de leraren alles goed in de gaten kunnen houden.
Het schooljaar op het Pierson is ingedeeld in 5 periodes. De leerlingen die het kunstvak volgen hebben dus de ene periode 2D en de volgende periode 3D. De vakken worden dus om en om gegeven. Ook krijgen de leerlingen kunstgeschiedenis en moeten ze hier toetsen over maken.
Er word dus veel aandacht besteed aan kunst op deze school.
Vroeger was het zo dat je handvaardigheid of tekenen had. De vakken waren niet gemengd. Ook waren de lokalen niet bij elkaar in de buurt. Als je dus handvaardigheid had leerde je niets over tekenen en als je tekenen had niets over handvaardigheid.
Door de vernieuwde basisvorming krijgen leerlingen de kans om zich te ontwikkelen in beide vakken.
Maar de vernieuwde basisvorming is niet alleen terug te zien in de kunstvakken, er is ook een talenlab waar je kan werken aan de talen Duits, Frans, Nederlands en Engels. En er is ook nog een gewoon lab waar je proefjes voor natuurkunde, biologie en scheikunde kunt uitvoeren.

Korte inleiding:

Deze stage gingen we in tweetallen 9 maandagen lang meelopen op een middelbare school.
De bedoeling van deze stage was dat we erachter kwamen waar we nu staan en waar we over een paar jaar willen staan. Dus welke punten nu goed gaan en welke punten nog iets minder goed. Zo kunnen we bij een volgende stage nieuwe leerpunten opstellen en onszelf verbeteren.
Liza Uijting en ik hebben stage gelopen op een school voor Vmbo, Havo en Atheneum. Namelijk het Ds. Pierson college in Den Bosch.
Saskia de Kort was onze stagebegeleidster. Zij heeft ons deze 9 maandagen erg goed begeleid. Ze was eerlijk maar ook erg aardig. Door haar voelde ik me meer op mijn gemak tijdens de stage.
Saskia geeft les aan een havo/vwo brugklas, een havo 3 klas, een Vmbo 3 klas en een Vmbo 4 klas. Liza en ik hebben tijdens deze stage les gegeven aan de brugklas en veel geholpen bij de havo 3 klas. Bij de Vmbo klassen hebben we vooral geobserveerd en aan het eind van de stage zijn we tijdens deze lessen gaan werken aan ons verslag .
Op het Pierson college word erg veel aandacht besteed aan het vak handvaardigheid. Er is een grote kunstvleugel die bestaat uit een handvaardigheid lokaal, een tekenlokaal, een leraren eiland en een atelier. In het leraren eiland zitten de kunst leraren te overleggen en koffie te drinken en in het atelier kunnen de leerlingen van havo en vwo werken aan hun huiswerk.
De vakken tekenen en handvaardigheid zijn verdeeld in periodes. De leerlingen hebben dus om en om les in tekenen en handvaardigheid.
Ook zijn er veel materialen, machines en andere gereedschappen aanwezig. Hierdoor hebben de leerlingen veel mogelijkheden in het vak en worden ze niet beperkt door een tekort aan benodigdheden.

Hieronder kun je lezen hoe onze eerste stage dag verliep.

Dag 1

Vandaag hebben wij onze eerste stagedag gehad.
Deze bestond uit acht lesuren van 50 minuten.
Het eerste en tweede uur hadden we een Havo/Vwo 1 klas.
Zij werken op dit moment aan een opdracht die te maken heeft met Egypte. Aangezien dit de eerste dag van onze stage was hebben we alleen geobserveerd en af en toe rondgelopen om de leerlingen wat tips te geven.
Mevrouw de Kort is heel duidelijk in haar uitleg en je kan echt merken dat ze overwicht heeft in de klas. Als de klas niet luistert of te druk is verheft ze haar stem of slaat ze een keer met de deur. Ook krijgen de leerlingen waarschuwingen en treed ze streng op.
Als de leerlingen te hard praten moeten ze dan ook 10 minuten doodstil zijn. Wie dit niet is moet nablijven.
Het derde uur hadden we een tussenuur. We zijn toen even naar de leraren kamer gegaan en hebben daar op het prikbord een briefje met onze foto’s en naam gehangen. Dit deden we zodat leraren zouden weten dat wij hier stage lopen.
Het vierde uur hadden we een Mavo 3 klas. Zij kregen een les CKV. Ook deze les hebben we alleen geobserveerd. De klas was erg druk en Mevrouw de Kort moest hen individueel aanspreken om reactie te krijgen. In deze les werden er een paar presentaties over muziek gehouden.
Het vijfde en zesde uur hebben we geobserveerd bij een Mavo 4 klas. Deze klas hield zich bezig met het eindexamen werk voor tekenen. De bedoeling was dat ze een traktatie zouden bedenken en uittekenen voor een belangrijk persoon in hun leven. Ook deze klas was erg druk. Er werd veel gescholden en de leerlingen waren niet serieus aan het werk.
Ten slotte keken we het zevende en het achtste uur mee met een Havo 3 klas die het vak handvaardigheid hadden. De klas begon deze les met het maken van een beeldje uit speksteen. Het was de bedoeling dat ze een bestaand dier zouden stileren. Dit dier zouden ze dan uiteindelijk in speksteen gaan maken.
De Havo 3 klas was erg leuk, de leerlingen kwamen tijdens de les gewoon naar ons toe om vragen te stellen. De vragen konden we goed beantwoorden en het was leuk om de leerlingen advies te geven.
We hebben deze dag dus vooral geobserveerd. Het was een leuke dag en we hebben nu al een redelijk beeld van de soort leerlingen die we les gaan geven.
Wel hebben we met Mevrouw de Kort afgesproken dat we geen les gaan geven aan de Mavo klassen.

Evaluatie

Tijdens deze stage heb ik veel geleerd. Als ik voor de klas sta voel ik me zekerder en heb ik al meer het idee dat ik de leraar ben. Ik vond deze stage ook erg leuk. Ik heb met plezier voor de klas gestaan en vond het een erg leuke ervaring.
Ik heb het idee dat ik in veel competenties ben gegroeid.

Ik ben het meest gegroeid in het inter-persoonlijk competent. Aan het begin van de stage was ik erg verlegen en durfde ik niet echt voor een grote klas te staan. Ook was ik erg onzeker over wat de leerlingen van me zouden vinden. Tijdens de stage is dit heel erg veranderd. Ik ben zekerder geworden en ik sta met een goed gevoel voor de klas. Dit maakt het lesgeven veel aangenamer.

Ik ben ook gegroeid in het pedagogische competent. Ik luister naar de leerlingen en maak praatjes met ze. Ook heb ik geen vooroordelen over de leerlingen ik accepteer iedere leerling zoals hij of zij is. In het begin was ik niet zo open over mezelf naar de leerlingen toe. Later in de stage deed ik dit wel. Hierdoor voelen leerlingen zich ook meer op hun gemak. Ik denk dus dat ik het in me heb om de leerlingen een goed gevoel te geven als ze in mijn klas lokaal zijn.

Het organisatorische competent gaat ook steeds beter. Aan het begin van de stage wist ik niet hoe je een les moest organiseren en hoe je het beste orde kon houden in een klas. Bij dit competent heb ik veel geleerd van Saskia de Kort. Ik deed dezelfde dingen als dat zij deed. Ik kopieerde haar manieren om orde te houden en de manier waarop zei haar uitleg gaf. Dit hielp en hierdoor begreep ik beter hoe je een les moet voorbereiden en hoe een les in elkaar zit. Hoe vaker ik een lesje gaf hoe meer dingen ik probeerde en hoe strakker de uitleg in elkaar zat. In dit competent kan ik nog wel meer groeien. Er valt nog zat te leren maar ik heb wel het idee dat ik er tijdens deze stage behoorlijk in gegroeid ben.
Het competent samenwerken met collega’s en het competent samenwerken met de omgeving zijn denk ik redelijk gelijk gebleven. Ik heb er nooit echt moeite mee gehad om mensen aan te spreken of om tips te krijgen. Ook kon ik me redelijk goed en snel aanpassen aan de werkomgeving. Ik heb met deze competenties geen problemen gehad.
Met het inhoudelijk en vakdidactisch competent had ik nog wel wat moeite. Ik vind het erg moeilijk om in te schatten wat er gaat gebeuren in een les. Ik weet nog niet echt wat ik wel en wat ik niet goed vind. En ik vind ook snel iets goed. Op sommige vragen van leerlingen kon ik ook niet meteen antwoord geven. Voor een volgende stage is het misschien goed om van te voren te bedenken wat ik tolereer en wat ik van bepaalde dingen vind. Ook moet ik misschien bedenken wat voor vragen er gesteld zouden kunnen worden.


Het laatste competent in reflectie en ontwikkeling zit ook wel goed. Ik ben erg vooruit gegaan in deze korte periode. Ik voel me meer docent dan leerling en ik heb het idee dat ik erg veel dingen heb geleerd. Veel van deze dingen heb ik gezien bij andere docenten. Ik ben erachter gekomen dat het goed is om te zien hoe een ander een probleem oplost. Dit kun je namelijk toepassen of jezelf.
Ik vond deze stage dus erg leerzaam en leuk. Ik heb veel geleerd en hoop de komende jaren nog veel meer de leren!

1 opmerking: